T'interessa

Portals

NOTÍCIES i NOVETATS

Metrovalencia interromprà per obres el servici entre les estacions d’Aragó i Marítim i de Masies a Bétera del 27 de juny al 31 d’agost

Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) interromprà temporalment la circulació entre les estacions d’Aragó i Marítim (línies 5 i 7) i entre Masies i Bétera (línia 1) durant l’estiu per a escometre les obres de rehabilitació i renovació de la infraestructura i superestructura del túnel que connecta les dos instal·lacions, en el primer cas, i pels treballs que el Ministeri de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana escometrà en l’A-7, en el segon.

Les dos interrupcions del servici tindran lloc del 27 de juny al 31 d’agost, amb la finalitat de minimitzar la repercussió, ja que s’ha triat el període estival per ser el de menys volum de viatgers.

A València, durant este període, es recomana als usuaris que utilitzen les estacions de metro i tramvia en servici pròximes a les estacions sense servici, així com altres mitjans de transport públic urbà. Les estacions afectades de les línies 5 i 7 són Aragó, que romandrà oberta, Amistat i Ayora, les dos tancades, i Marítim, que comptarà únicament amb servici de les línies tramviàries 6 i 8.

En el cas de Bétera, serà el Ministeri de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, responsable de les obres que s’executen en l’A-7, el que oferisca un dispositiu alternatiu d’autobús que connectarà les parades de Bétera, Horta Vella i Masies, a on s’enllaçarà amb el servici de metro.

Reforç dels servicis d’atenció al client

Davant d’estes interrupcions, FGV ha previst reforçar la presència del personal d’atenció al client en les estacions afectades, així com les de transbord de les línies de metro amb el tramvia per a facilitar la informació i l’atenció als viatgers.

Al seu torn, s’aconsella als usuaris que, en els dos casos i quan arribe el moment, consulten els horaris, les freqüències i els enllaços alternatius en la pàgina web www.metrovalencia.es. També poden consultar el telèfon gratuït d’informació i atenció al client 900 46 10 46, així com l’app oficial de Metrovalencia.

Circulació interrompuda entre Aragó i Marítim

En concret, del 27 de juny al 31 d’agost es durà a terme el procés de renovació de la infraestructura subterrània de la xarxa de Metrovalencia en el citat tram, d’uns 2,7 quilòmetres de longitud, que afecta també les estacions d’Amistat i Ayora.

L’estació d’Aragó quedarà oberta com a inici i final de les línies 5 i 7 de metro, i Marítim mantindrà el servici tramviari de les línies 6 i 8, que permeten accedir a la façana marítima de la ciutat de València.

Metrovalencia recomana als viatgers amb destinació a les platges de la ciutat emprar les línies tramviàries 4 i 6, amb connexió amb les línies de metro 3 i 9 a Benimaclet i 1 i 2 a Empalme.

Com a mitjans alternatius es recomana també l’ús dels servicis de transport públic urbà amb accés pròxims a les estacions afectades.

Estes obres, pressupostades en uns tres milions d’euros, es realitzen amb la finalitat de millorar les infraestructures i les condicions de seguretat del tram, per a complir, així, els estàndards establits per a la xarxa ferroviària autonòmica en la Llei 7/2018, de 26 de març, de seguretat ferroviària, i a requeriment de l’Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària.

Interrupció entre Masies i Bétera

D’altra banda, els treballs en l’A-7 per a millorar la funcionalitat i la seguretat viària d’un tram de l’autovia pròxim a la xarxa de Metrovalencia que durà a terme el Ministeri de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana durant l’estiu també implicaran el tall del servici ferroviari entre les estacions de Masies i Bétera, que també afecta Horta Vella, de la línia 1 (Bétera-Castelló).

Mentres duren les obres del Ministeri, del 27 de juny al 31 d’agost, es disposarà d’un servici alternatiu d’autobús per a garantir els desplaçaments entre Bétera, Horta Vella i Masies, que es convertirà en principi i final de la línia 1 de Metrovalencia.

Martínez Mus anuncia que l'estació de València Sud de Metrovalencia es reconstruïx per a ser intermodal, accessible i resilient enfront de riuades

El conseller de Medi Ambient, Infraestructures i Territori, Vicente Martínez Mus, ha visitat les obres de renovació de la platja de vies de València Sud i ha anunciat que “com a part del procés de reconstrucció d'estes instal·lacions s'estan condicionant perquè siguen plenament accessibles, més resilients enfront de fenòmens meteorològics extrems i es convertisquen en un important eix intermodal amb accés directe a la zona d'aparcament i connexió ciclopedestre”. 

Esta actuació, que es realitza de manera paral·lela als treballs de renovació de les infraestructures arrasades el passat 29 d'octubre, contempla la construcció d'un pas inferior per a accedir a les andanes de l'estació des de l'aparcament i la instal·lació d'ascensors, per la qual cosa estarà condicionada per a Persones de Mobilitat Reduïda (PMR). 

Els treballs també permetran elevar les cotes de l'estació per a minimitzar danys davant fenòmens meteorològics extrems. En este sentit, ha destacat que “la instal·lació està dissenyada amb mentalitat de resilencia enfront de les inundacions, com demostra el fet que el Lloc de Comandament se situe en la primera planta o que la pròpia estació s'ha elevat un metre el seu nivell”.

El conseller ha recordat que, “igual que en la resta de la xarxa afectada, FGV està fent una gran faena amb finalitat de tornar a circular entre estes instal·lacions i Castelló. La prioritat sempre ha sigut recuperar el servici de transport en tota la xarxa, però també és necessari aconseguir reconstruir i millorar totes les instal·lacions destruïdes per l'aigua”.

Referent als terminis de la posada en marxa de la totalitat de la xarxa de Metrovalencia, Martínez Mus ha remarcat que el full de ruta continua sent la mateixa. “Estes qüestions de la seguretat poden alterar els plans previstos, encara que de moment els terminis s'estan complint. Com dic, per seguretat cal treballar en horaris molt concrets, substituir les vies i assegurar les connexions, per la qual cosa, si no és el 21 de juny, ens acostarem molt”, ha incidit.

Estos treballs es desenrotllen dins del contracte d'emergència destinat per Ferrocarrils de la Generallitat Valenciana (FGV) a la recuperació de les vies i infraestructures de València Sud i dotat amb més de 28 milions d'euros de pressupost.

Les noves instal·lacions entraran en servici a final d'este mateix any, mentrestant els viatgers continuaran utilitzant els accessos habituals que s'utilitzaven abans del 29 d'octubre.

Una vegada completades les obres, estes instal·lacions permetran que València Sud es convertisca en un gran nexe intermodal amb 506 places d'aparcament, 14 destinades a PMR, i accés ciclopedestre.

 “Abans de les inundacions, València Sud continuava sent l'única estació de Metrovalencia que no era plenament accessible, per la qual cosa és necessari adaptar estes instal·lacions a la normativa vigent en matèria d'accessibilitat i complir també amb les exigències de l'Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària per a la seua posada en servici”, ha explicat Martínez Mus.

Renovació de la platja de vies

 Com a part d'este contracte, FGV executa des de novembre de 2024 els treballs de renovació de les vies d'accés i les auxiliars de València Sud, que inclou la rehabilitació de 8 vies destinades a la circulació de trens que presten el servici i altres 20 de caràcter auxiliar per a manteniment i accés als tallers. En total, es renoven 10.000 metres de vies.

Al seu torn, s'han adjudicat obres per més de 23 milions d'euros per a la reconstrucció del conjunt d'instal·lacions que integren el complex de València Sud i que inclou oficines centrals, Posat de Comandament, tallers i la resta dels edificis auxiliars.
 
Proves de càrrega en el Pont de Paiporta

Com a part del procés de reobertura del servici de metro entre València Sud i Castelló, el conseller ha assenyalat que “al llarg del dia de hui es completaran les preceptives proves de càrrega del viaducte ferroviari sobre el barranc de Poio a Paiporta, destruït també el 29 d'octubre”.

FGV executa estes obres amb una inversió 6,6 milions d'euros IVA inclòs, mentres que de manera paral·lela continuen els treballs de reconstrucció de l'estació de Paiporta de Metrovalencia.

Este divendres també FGV inicia les proves d'electrificació en el tram comprés entre València Sud i Torrent, per a comprovar el correcte funcionament de tots els sistemes de seguretat en la circulació i comunicacions i que se sumen a les que van començar la setmana passada entre Torrent i Castelló.

Actualment Metrovalencia circula per 127 de les seues 147 estacions, baixadors i parades que conformen la seua xarxa, per la qual cosa falten per obrir 20 d'elles, les compreses en el tram València Sud-Castelló, d'uns 50 quilòmetres de longitud corresponents a les Línia 1, 2 i 7.

Per a la posada en servici d'este tram és indispensable reobrir en part el taller de València Sud per al correcte manteniment dels trens que han de prestar servici i completar la renovació de les vies auxiliars d'accés i circulació, en direcció a Paiporta-Castelló.

El DOGV publica l'Orde 5/2025, de la Conselleria de Medi Ambient, Infraestructures i Territori, que regula el règim de disseny i implantació de tancaments en el sistema ferroviari autonòmic

El Diari Oficial de la Generalitat Valenciana ha publicat hui l'Orde 5/2025, de 3 d'abril, de la Conselleria de Medi Ambient, Infraestructures i Territori, per la qual es regula el règim de disseny i implantació de tancaments en el sistema ferroviari autonòmic.

En concret, l'orde aprova l'especificació tècnica ferroviària de tancaments, el text dels quals s'arreplega en el seu annex. L'objecte d'esta especificació tècnica ferroviària (ETF) és el de determinar les característiques, la tipologia i els criteris de disseny i implantació de tancaments que garantixen les condicions de seguretat en les línies de caràcter ferroviari, en compliment
del que s'establix en l'article 25 de la Llei 7/2018, de 26 de març, de la Generalitat, de seguretat ferroviària (Llei 7/2018) a este efecte.

Esta ETF es dirigix als qui promoguen o participen en l'elaboració, direcció, supervisió, revisió o execució de projectes i obres relacionades amb actuacions en el sistema ferroviari de competència de la Generalitat, inclosos els promotors d'urbanitzacions confrontants a les instal·lacions ferroviàries, amb l'objectiu que es consideren les condicions i requisits de seguretat relatius als tancaments que s'establixen en el Decret 190/2021, de 26 de novembre, del Consell, de regulació de la seguretat i l'autorització  de posada en servici dels subsistemes estructurals fixos i dels controls periòdics del sistema ferroviari autonòmic (Decret 190/2021). 

L'especificació tècnica serà aplicable als projectes i obres d'actuacions en les línies o trams de caràcter ferroviari inclosos en el sistema ferroviari competència de la Generalitat. El desenrotllat en esta ETF en relació amb la disposició per al tancament serà aplicable per a les actuacions d'implantació de línies noves o variacions en el traçat de línies ja implantades. En el cas d'actuacions de condicionament o millora d'infraestructures  existents, serà el projecte constructiu el que determine la viabilitat del seu compliment.

Enllaç amb l'orde